No more posts

Sağlık Rehberi

‘’Teksas Kalp Enstitüsü’’ (Houston U.S.A) İhtisasını tamamlayan Dr. Mustafa G. Saygın, 25 Yıllık deneyimleriyle ‘’Saygın Klinik’te’’
03/Oca/2021

Varis neden olur?

Varisin oluşum mekanizmasında pek çok faktör bir arada rol alır. Gebelik, şişmanlık, uzun süre ayakta kalmak, bazı meslekler, kadın olmak, doğum kontrol hapları ve hormon tedavileri, dar giysiler giymek, kabızlık, yaşlılık ve genetik faktörler nedeni ile varis oluşabilir.

Varis, toplardamar kapakçığındaki yetmezlik sonucu oluşur. Kan normal doğal şartlarda toplar damarlarda yukarı kalbe doğru akacakken; sürekli geriye kaçar ve göllenir. Bu durum damarda basınç artışına ve genişlemeye yol açar. Zamanla damarda genişleme artar ve kıvrılmalar olur. Varisler toplardamarların herhangi bir seviyesinde ortaya çıkabilir. Kasıkta toplardamar yetmezliği olabileceği gibi daha aşağılarda bacak diz düzeyinde yetmezlik görülebilir. Bazen varisin nedeni bir toplardamara pıhtı oluşması da olabilir. Tıkanan damarın gerisinde kan göllenir ve damar genişler. Aynı Elma’nın birçok çeşidi olduğu  gibi varisin de  yaklaşık  15  ayrı  türü  vardır. Hastalarımızda  genellikle  2 veya 3  ayrı tür  varis bir arada  ortaya çıkar.

Varisin belirtileri nelerdir?

Varisin neden olduğu başlıca şikayetler şunlardır:

• Bacaklarda  mavi mor şişlikler

• Ağrı

• Bacaklarda ağırlık hissi

• Bacaklarda şişlik

• Bacaklarda uyuşukluk

• Kaşınma

Varisin çeşitleri var mıdır?

Varisler; kılcal damar varisleri, retiküler varisler merkezi toplardamar varisleri, delici damar varisleri, yüzeyel seyreden destek damarı varisleri, pelvik varisler,

olarak çok farklı çeşitlere ayrılır. Kılcal damar varisleri, telenjiektazi olarak adlandırılır. Bu varisler genellikle kılcal damarların genişlemesi sonucu oluşur. Görüntü olarak örümcek ağına benzerler. Gebeliksonrası,  hormon kullanan genç kadınlarda,  ayakta çok duran kadınlarda ve ırsi yatkınlık olduğunda sıkça görülürler.

Retiküler varisler daha ziyade diz arkası ve ayak bileği çevresinde görülen ciltten hafif kabarık ve mavi renklidir.

Büyük toplardamar varisleri bacaktaki safen ven denilen büyük toplardamarın yetmezliği yani kanı geri ayağa doğru kaçırması sonucunda oluşur. Ciltten oldukça kabarık ve yeşilimsi olurlar. Varis belirtilerinin tamamını gösterirler.

Varisler sorun oluşturur mu?

Başlangıçta sadece görüntü olarak rahatsızlık veren varisler; bacakta şiddetli ağrı, toplardamarda iltihaplanma, varisin yırtılıp kanaması ve varisin içinde pıhtı oluşup akciğerlere pıhtı atması (pulmoner emboli) gibi durumlara yol açabilirler.  Bu nedenle  varis hastalığı mutlaka  tedavi edilmelidir.

Varis tedavisi nasıl yapılır?

Doğru hastalarda Varisli damarın çıkarılması en geleneksel yöntemdir. Ancak hem zahmetlidir hem de iyileşmesi uzun sürer.  İnce yeşil damarlarda kılcaldamar içine köpük vererek varisi düzeltmek; yani damar skleroterapisi bir diğer yöntemdir. Ancak bu yöntemde varisin tekrarlama olasılığı yüksektir. Ayrıca yüzeyel damarlarda etkilidir.

Saygın Klinik’te Lazerle tedavi yönteminde damar içine spagetti makarna kalınlığında bir katater (= Lazer Kablosu) yerleştirilmekte ve lazer cihazından bir ışın gönderilerek damar kurutulmaktadır. Radyofrekans yönteminde ise yine bir katater yardımı ile damar içine radyo dalgaları gönderilir. Bu esnada bir ısı oluşur ve damar kurutulmuş olur.  Bu işlemler ağrısız ve acısızdır ve tedaviler esnasında sadece lokal anestezi kullanılır ve hastalar günübirlik tedavi olup hastaneden çıkabilirler.

Varis Lazer Tedavisi Ağrılı mıdır ?

Varislerde damar içi  lazer varis tedavisi esnasında tumessan  anestezi  denilen hem lokal hem de bölgesel  anestezi yapılır ve bu sayede hastalarımız ağrı acı hissetmez. Bunun avantajı ise, işlemden 1 saat sonra  yürür  halde olan hastalarımız , işlemden  2-3  saat sonra  evlerine geçerler. İşlem ortalama 10-15 dakika  sürer. İşlem esnasında sadece sinek ısırığı gibi  saniyelik, 3-4 noktada  his olur. Uygulama sonrası 2-3 gün istirahat önerilir ama hastalarımız günlük normal aktivitelerini yapabilirler.

Varis Tedavisi Sonrası Varis Çorabı Giymeli miyim ?

Varis tedavisi uygun teknikle yapılırsa  ve  aynı seansta hasta olduğu belirlenen tüm varis türleri tedavi edilirse varis çorabı giymeye gerek kalmaz.

Varis gelişimi nasıl engellenir?

Düzenli egzersiz( koşu, yürüyüş, bisiklet, yüzme)

Uzun süre ayakta durarak yada oturarak çalışmama

Fazla kiloların verilmesi

Uzun süre bacak bacak üstüne atarak oturmamak

Çok sıkı ve dar giysiler giymemek

Topuklu ayakkabı yerine rahat ayakkabı tercih etmek

Kabızlıktan korunmak, yüksek lifli besinler tüketmek

Uzun süre ayakta kaldıktan sonra bacakları havaya kaldırarak dinlenmek

Kaplıcalar sıcağın etkisi ile varis oluşumunu kolaylaştırır ve şikayetleri artırırlar.

Ayakta durmayı gerektiren meslek sahipleri veya varise genetik yatkınlığı olanlar varis çorabı kullanmalıdırlar ( Yaz dönemi hariç).

Direk varislerin üzerine değil bacağın diğer bölümlerine masaj yapmak faydalı olabilir.

Uzun süreli oturulması gereken yolculuklarda sık sık kalkıp dolaşmak faydalıdır.

Yukarıdaki belirtilerden bir veya birkaçını yaşıyorsanız vakit kaybetmeden en yakın sağlık kuruluşuna müracaat etmeniz önerilir.

03/Ara/2020

Huzursuz  bacak hastalığı,  genellikle  bacaklarda  toplardamarlarda  kan  havuzlanıp  birikmesi  nedeni  ile olur.Huzursuz bacak hastalığında varis çorabı giyilmeli mi? Bacaklarda, dışarıdan basınç  yaparak  damarları  daraltan  varis  çorapları,   geri kaçağı azaltır veya  durdurur ve  damarların içindeki kapakçıkları  daha iyi çalıştırır.  Bacak toplardamar dolaşımı normale yakın bir özellikte akar. Bu sebeple  Varis çorabı kullanımı her  tür varis  problemi olan hastada  çok  faydalıdır. En önemli şey,  varis çoraplarının bacakta çeşitli seviyelerde ölçüler  alınarak  tam  bacağa uygun  modelin kullanılmasıdır. Varis çorabının bacağı aşırı  sıkmaması da çok önemlidir.

kilcal-damarlar-tedavi-sonrasi-niye-yayilir.jpg
19/Kas/2020

Kılcal Damarlar,  tedavi  sonrası niye  yayılır.  Kılcal  damarların oluşumunu  tetikleyen  temel  sebep ortadan kalkmadan,  ne  tedavi yaparsak  yapalım,  kılcallar  kısa  süre  geçer, 1-2  ay  sonra  hemen  yanındaki  bölgede  tekrar ortaya  çıkar. Bacakta  aynı  depremlerde olduğu gibi varislerin  şiddeti çok önemlidir. Örneğin 3 şiddetinde  deprem  gibi hafif  bir iç  varis  varsa  bile,  bu kılcalların  tekrar ortaya  çıkmasına  neden olur.  Bu nedenle işlem  yapan  doktor  renkli  doppler ile  inceleme  yapmalı  ve  önce  hedef  ana  damarlara tedavi yapılmalıdır. Kılcal  varisleri  çok yaygın olan hastalarda,  bacak ölçülerine  göre özel üretilmiş  hafif  sıkı varis çoraplarının  kullanılması  çok  faydalıdır.

kilcal-varis-tedavisi-sisli-dr-mustafa-saygin.jpg
19/Kas/2020

Kılcal Damarların kesin tedavisi var mıdır?

Kılcal  varis  hastalığında  öncelikle,  işlemi ve tedaviyi yapacak olan  doktorun kendisi, dikkatli bir şekilde  hasta ayaktayken  renkli doppler ultrason ile yaparak  hastalığın  sebebini  anlamalıdır. İç varis, hormonal dengesizlik,  yüzeyel damar  varisleri  veya  delici  toplardamar  varisleri  gibi  birçok  sebep olabilir  kılcal damar hastalığında. Kılcal  veya  örümcek damar  tedavisinde  en önemli  basamak,  altta yatan sebebin doğru tespit edilmesi ve tedavisidir. Bu  basamaktan  sonra,  kılcal  damarları yumurtlayan – çoğaltan  ana  hastalık ortadan kalkınca,  her  zaman için  en  etkili  tedavi  köpük tedavisidir. Köpük tedavisinde , kılcal damarların içine  saç’tan daha ince  bir iğne ucu kullanılarak,  enjektörde köpürtülmüş özel  bir  damar tıkayıcı ilaç  verilir. Bu işlem  ağrısız  ve  acısız  bir işlemdir. Bu tedavinin  sonunda,  artık  sadece çok çok ince ve içine  ilaç  verilemeyecek kadar ince ve pembe olanlara da  Nd-YAG  1064 lazer ile  veya  1000 nm  Diyod  lazerlerle  atış yapılır. Burada  en önemli nokta, kılcal  damarlar  uygulama  anında  silgi ile  silinmiş  gibi  yok olmayabilir. Çoğu tedavinin  tam  etkisi 4 ila  8 hafta içinde  tam ortaya çıkar.

varis-tedavisi-fiyatlari-1200x798.jpg
19/Kas/2020

Bacaklarda Kılcal Damar Hastalığı neden olur ? Neden tekrarlar ?

Bacaklarda kılcal  damar  genişlemesi  ve örümcek damarların  en  sık nedeni iç  varis  hastalığıdır. Birçok kadın hastamızda  görülen bu  durum,  doğum, kadın cinsiyet, ayakta çalışma, ırsi yatkınlık ve pasif hayat  gibi  durumlarda  çok daha  yaygın  görülür. Özellikle  bacaklarda  renkli  doppler ultrason ile incelediğimiz  damarlarda ,  ana  sistem dallarında  ciddi bir kaçak olmamamasına rağmen  yaygın kılcal örümcek  varislerle karşılaşıyoruz. Bu  durumlarda  dikkatli ölçüm yapıldığında  özellikle  merkezi  ana  bacak toplardamarlarında geri kaçaklara rastlıyoruz.  Bu  toplardamarlarda  kirli kan normalde sadece  yukarıya  kalbe  doğru  akması gerekirken,  yaygın kılcal  varisleri olan hastalarımızda  bu  damarlarda  kanın  hafif  derecede de olsa ayağa  doğru geri kaçak yaptığını  gözlemliyoruz. Bu geri kaçak yapan  kan da,  toplardamarlarda  aynı  bir  sönük  balonun hava ile  doldukça  basıncının  artması  gibi ,  damarlarda  basıncı artırıyor ve  bu da  bacaklarda  yaygın kılcal  mor ve pembe  damarlar olarak kendisini  gösteriyor.

huzursuz-bacak-sendromunun-ilac-tedavisi-disinda-bir-tedavisi-varmidir-.jpg
19/Kas/2020

Huzursuz  bacak  sendromu’nu  Saygın  Klinik te  yıllarca  uygulamalar yaparak geliştirdiğimiz  non invazif  bir  teknikle yani ameliyatsız  bir tedavisi var.  Lokal  anestezi altında,  kasıkta  genişleme yapan  damarın çevresine  destek olarak venocuff tekniği uyguluyoruz. Bu işlemde  önce hastamız ayaktayken  toplardamarların içinde  kaçak yapan  kapakçıklar  renkli doppler ultrason ile  işaretleniyor ve haritalama yapılıyor. Daha  sonra  hastamız  uyanık ve  sırtüstü yatarken, yetmezlik olan  kapakçığın  çevresine VenoCuff tekniği ile  kesme  dikme  yapmadan destek ilacını ve  materyali yerleştiriyoruz. Bu sayede damar  genişleyemiyor ve  kapakçıklar da  kanı geri kaçırmadan normal çalışır hale geliyor. Uygulama  15 -20 dakika  sürüyor  ve işlem  sonrası kalkıp direkt  yürüyerek gidebiliyorsunuz.

sozcu-gazetesi-dr-mustafa-saygin-1200x808.jpg
06/Tem/2020

SÖZCU GAZETESİ Kalp ve Damar Cerrahı Yrd. Doç. Dr. Mustafa Göğün Saygın, yaz aylarında artan sıcaklıklarla beraber gelen riskleri anlattı. Saygın; "Özellikle varis şikâyeti olan hastalar, kaplıca, sauna veya termal etkinliklerden uzak durmalı" uyarısında bulundu

saygin-klinik-arteriovenoz-fisfu-kl.jpg
06/Tem/2020

Saygın Klinik tamamen tıkanan, diyaliz damarlarını çoğu zaman tekrar çalıştırabilmektedir. Balon anjiografi, anjiyoplasti, trombektomi, stent uygulaması gibi birçok robotik 2019 – 2020 Teknolojileriyle damarları tekrar diyaliz için kullanabilir hale getirmektedir.

KALP DAMAR & VARİS MERKEZİ

7/24 ACİL DURUM NUMARASI

Günün hangi saati olursa olsun yaşanacak herhangi bir acil durumda bizlere ulaşın. Sizlere gerek ambulans gerekse müdahale noktasında 7/24 hizmet verelim.

Turuncu Grafik