Fizyoterapi

Vücudumuzun hücresel faaliyetleri sonunda normal olarak oluşan lenf sıvısı, dokular içinden lenf damarları ile toplanır. Lenf düğümlerinden süzülen lenf sıvısı kan dolaşımın karışır. Bu dolaşımın amacı cilt ve cilt altı enfeksiyonlarına yol açabilecek bakterileri ortamdan uzaklaştırmak ve önlemektir. Lenf sıvısı topladığı bakterileri, virüsleri ve diğer atıkları kanallar ile lenf düğümlerine taşır ve bu düğümlerde atıklar ve mikroplar hücreler tarafından yok edilir. Bu dolaşım çeşitli rahatsızlıklar nedeniyle kesintiye uğrarsa lenf sıvısı doku içinde birikmeye başlar. Buna LENFÖDEM denir.

İki temel lenfödem tipi vardır;

Primer (birincil) lenfödem: lenfatik sistemin gelişimini etkileyen hatalı genlerden kaynaklı meydana gelir. Herhangi bir yaşta gelişebilir. Ancak genellikle bebeklik, ergenlik veya erken yetişkinlik döneminde başlar.

Sekonder (ikincil) lenfödem: lenfatik sistemde hasar veya lenf sıvısının dolaşımıyla ilgili problemlerin neden olduğu durumlarda görülür. Enfeksiyon, yaralanma, kanser tedavisi, kollar ve bacaklarda oluşan iltihap veya hareket eksikliği sonucu meydana gelir.

Manuel lenfatik drenaj hücreler arasında birikmiş fazla miktardaki sarı renkli kanı(lenf sıvısı) lenf damarlarınız boyunca hareket ettirmeye ve bu sıvının akışını hızlandırmaya yardımcı olan bir masaj tekniğidir.

Uygulama yapılacak bölge temiz ve kuru olmalıdır. Herhangi bir kayganlaştırıcı yağ, krem veya pudra kullanılmadan yapılır.

MLD uygulaması sırasında cilde temas eden el cilt üzerinde kaydırılmaksızın deride uygun yönde ritmik germeler yapılır. Uygulama yavaş bir tempoda yapılmalıdır. Germe lenf gölcüklerine doğru ve lenfatik akış yönünde olmalıdır.

Vücudumuzda lenf gölcükleri boyun, koltuk altı, karın ve kasıklarda bulunmaktadır.

Öncelikle sıvının gönderileceği lenf gölcükleri uyarılmalıdır. Sonra kullanılacak yol sırasıyla hareketlendirilir ve etki edilmek istenen ödemli bölgeden lenf gölcüklerine doğru ilerlenerek ödem yönlendirilir. Ödemli olmayan bölgelere yapılan masaj, ödemin uzaklaşabileceği alan sağlar. Bu yüzden lenf ödem masajı sadece bacak şiş olsa bile tüm vücuda uygulanır.

Tedavi süreci hastaya özgü olmakla beraber, haftada 5 gün birer seans olmak üzere 10-15 gün uygulanır. Uygulama yaklaşık 45 dk sürer.

MLD sonrası ödemin daha da indirilmesi için hastaya özel teknik ve malzemelerle bandaj tedavisi uygulanır. Ödem uzaklaştırıldığında kompresyon, basınç giysisi (ödem çorabı) ile sağlanır. Bununla beraber hastalar düzenli olarak egzersiz tedavisine devam etmelidir. Haftada 5 gün 40 dakika aerobik egzersiz (yürüyüş-bisiklet-yüzme ) yapılmalıdır.

Vücutta ödemin en sık görüldüğü bölge bacaklar ve ayak bilekleridir. Dokular arasında biriken sıvının fazla olması veya yeterince taşınamaması bacakta oluşan ödeme zemin hazırlar.

Bacak şişmeleri tüm vücudu ilgilendiren genel rahatsızlıklara veya sadece o bacağa ait lokal bir soruna bağlı olarak görülebilir. Bunlar görülme biçimleri, dereceleri ve sürelerine göre sistemik ya da lokal bazı hastalıkların da habercisi olabilir. Öte yandan ilaç kullanımı ve hamilelik gibi yan nedenler de bacak şişmesine yol açabilir.

Her iki bacakta simetrik şekilde görünen şişmeler derecelerine bağlı olarak guatr, bazı metabolik hastalıklar, varis, böbrek hastalığı, kalp yetmezliği ayak mantarı gibi vücutta ödem yapabilecek ve tüm vücudu ilgilendiren rahatsızlıklardan kaynaklı olabilir. Bu tür hastalıklarda şişmeye nefes darlığı, çarpıntı, bel-göğüs ağrıları gibi ek yakınmalar da eşlik edebilir. Kişide kronik hastalık durumuna bağlı halsizlik, güç kaybı, kolay yorulma, isteksizlik, vücut direncinde ve efor kapasitesinde düşüklük de görülebilir.

Şişmenin sadece bir bacakta oluşması, genelde o bacağa ait kan damarları veya lenf kanalları hastalıklarında gözlenir. Bu damarlarda aşırı kilo, ayakta çalışmak, çok doğum yapmak veya ailesel özellikler nedeniyle oluşan yapısal bozulmalar, damarların az çalışmasına ve kanın bacaklarda göllenmesine neden olur. Venöz yetmezlik olarak adlandırılan bu durum, hastalığın derecesine ve kişinin bedensel-yaşamsal özelliklerine bağlı olarak o bacakta şişmeye neden olur.

Vücutta dokular arasına yayılmış sıvıların dolaştığı lenf kanalları da bulunur. Mikroskobik kanalcıklar şeklinde tüm vücudu saran bu kanallar ağı kasık, koltuk altı gibi bölgelerde lenf bezi istasyonları yaparak vücut lenfatik sıvılarını yerçekimine karşı, yukarı doğru taşır. Özellikle kilolu, az hareket eden, ayakta çalışan kişilerde bu lenf kanallarının az çalışması ya da tıkanması sonucu ilk olarak bacaklarda şişme görülür. Kimi zaman ileri dereceli fil hastalığına benzer kalıcı ödemlere de yol açan olan bu hastalık, bacak şişmesinin sık görülen nedenleri arasında yer alır.

Biz bu yüzden Saygın Klinik’te hastamızın tepeden tırnağa tüm kontrollerini yaparak tıbbi sebebi kesinleştirdikten sonra uygun tedaviye başlıyoruz.

Kompleks dekonjestif terapi (KDT) lenfödem tedavisinde kullanılan çok bileşenli bir tedavi yaklaşımıdır. KDT; manuel lenfatik drenaj, kompresyon tedavisi, tedavi edici egzersizler, cilt bakımı ve hasta eğitimi kombinasyonundan oluşmaktadır. Saygın Klinikte tüm bu bileşenlere ek olarak ESVT cihazı, EECP cihazı ve tıbbi lenf damar tedavisi bir arada uygulanmaktadır.

ESVT cihazı ultrasonik ve hipersonik ses dalgalarıyla lenf damarlarının ritmik ve fizyolojik olarak en uygun şekilde çalışmasını sağlamaktadır.

Tüm vücut lenf drenajıyla vücudumuzdaki lenf bezleri uyarılır ve ödemli bölgenin lenf akışı arttırılarak ödemin azalması hedeflenir. Bu tıbbi uygulama yaklaşık 45 dk sürer ve tüm vücut esaslı uygulanır.

EECP cihazı kalp atımları ile senkronize bir şekilde çalışarak lenf damarlarının ritmik ve peristaltik çalışmasını sağlamaktadır.

Dört Katlı Bandaj tedavisiyle ödemin hızlı bir şekilde azalması sağlanır.

Tüm bunlara ek olarak kliniğimizde Doktor Mustafa Saygın tarafından tıbbi lenf damar tedavisi de ek olarak uygulanmaktadır.

İşte tüm bu faktörler bir araya gelir ve lenf ödem tedavisinde büyük ilerlemeler kaydedilir. Bacak çaplarında 10 cm’ye varan incelmelerle hastanın her yönden yaşam kalitesi en üst seviyeye getirilmiş olur.